Kathedraal boven op oude moskee

11 februari 2017 - Córdoba, Spanje

Córdoba is de laatste bestemming die we nog willen aan doen deze vakantie. Deze stad ligt op de route naar huis en met het huidige regenachtige weer (om alvast te wennen aan Nederland?), kunnen we onze tijd beter in een stad doorbrengen! Bovendien ligt in dit mooie plaatsje een "must see", de Mezquita (Spaans voor moskee), maar dat nu een kathedraal is!

Kleurrijk zuilenbos

Deze kathedraal staat op de fundamenten van een Romeinse tempel, waarop later een kerk is gebouwd. In 711 sloopten de Mooren de kerk en bouwden er een moskee op: De Mezquita-moskee. Deze moskee was, met 1200 zuilen en plaats voor 20.000 moskeegangers, destijds, op die van Mekka na, de grootste moskee van de wereld,
Nadat Cordoba in de 13e eeuw door de christenen weer werd heroverd, werd er in het hart van de moskee een kathedraal gebouwd. Hiervoor werden 400 zuilen verwijderd. De kathedraal werd later meerdere keren uitgebreid, waardoor een mengelmoes aan bouwstijlen is ontstaan. Het is een groot, uniek monument met een kleurrijk 'zuilenbos' en veel details. Er wordt gezegd, dat Escher hier inspiratie vandaan haalde. Als je vanuit bepaalde hoeken door de ruimte kijkt, snap je dat ook wel.

Camperplaats op ideale plek

We kunnen mooi parkeren op een camperplaats, op loopafstand van de binnenstad. Het is zaterdag en gezellig druk in de kleine straatjes en leuke winkeltjes. Het historische (Unesco) centrum is niet groot, maar ook hier een oude Joodsewijk, met kleine straatjes, steegjes en diverse bezienswaardigheden.

Broodje met wifi

De volgende morgen (zondag) ontbijtje in de stad gedaan. Uiteraard wel één met WiFi, want het reisblog moet bijgewerkt worden (foto's versturen). Als we in de loop van de middag bij de Mezquita aankomen (is pas om 15.00 uur te bezichtigen), staat er al een lange rij voor de ingang en besluiten we om eerst een verlate lunch te halen. Als we daarna terug komen, kunnen we zo doorlopen.

Van binnen is het inderdaad een héél bijzonder gebouw, met al zijn kleurige zuilen en bogen. Het is erg groot, met langs de wanden overal kapelletjes en in het midden verrijst de kathedraal. Die ziet er erg prachtig uit!