De 3e Unesco trekpleister van Frankrijk

10 januari 2022 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Vandaag een bezoek aan Le Mont Saint Michel. Dit is de 3e toeristische Unesco trekpleister van Frankrijk en beslist een bezoek waard, maar dan wél buiten het seizoen! Jaarlijks komen hier ruim 3.500.000 bezoekers, dat is gemiddeld bijna 9600 bezoekers per dag! Vandaag gelukkig enkele 10-tallen in de ochtend, tot misschien paar honderd later op de dag. Kan je nagaan hoeveel het er dus in het seizoen moeten zijn! 😳

Helaas wat miezerig weer, waardoor hij er wat zielig bij ligt. Toch hebben we erg genoten van dit bijzondere plaatsje, met de indrukwekkende abdij. Dit heiligdom is opgericht in 708, ter ere van de Aartsengel Michaël en is nu tevens een groot bedevaartsoort. In verband met de verzanding van de baai is er in 2015 een brug aangelegd en is de toegangsdijk afgebroken.

Rondje om de “heilige berg”

Op deze unieke locatie mag het loggen van een geocache natuurlijk niet ontbreken.

Voor wie het nog niet weet; dat is een soort schatzoeken, of soms ook een speurtocht, met behulp van een gps.

De meest bijzondere cache van Le Mont Saint Michel lag bijna in de zee. Om die te vinden hebben we een rondje om deze “heilige berg”, over het wad, gelopen. Frank vindt hem (op een droog plekje) tussen de rotsen, maar onze leuke wandeling eindigt over een flink nat deel van het wad. Onze schoenen zakken hier flink weg in het slik!

Beverrat, of zo….?

Tussen de rotsen zagen we plotseling een groot beest! Het was veel groter dan een rat, maar bleef heel stil zitten, terwijl wij hem aankeken. Ik dacht gelijk aan een beverrat, maar wie denkt dat het wat anders was………., mag het zeggen!

1. Nicoline Groot:
    11 januari 2022
    Prachtige locatie. Zijn wij ooit ook geweest. Staat op het lijstje van komende juni, alleen wij willen hem nu verlicht zien dus gaan op de Camperplaats staan daar.
  2. Son:
    11 januari 2022
    Wauw wat ziet dat er gaaf uit
  3. Marja:
    13 januari 2022
    Ja, wij stonden óók op de camperplaats en konden hem na een klein stukje lopen inderdaad verlicht zien! Helaas was het regenachtig en mistig weer en hebben we in het donker dus geen foto’s gemaakt.
    De mooiste aanzicht-situatie was trouwens bij onze aankomst (was ook in het donker), vanuit het noorden. Dat is dus de andere zijde dan de camperplaats. Daar is namelijk het stadje tegen de berg en zitten de meeste lichtjes.
  4. Marcel:
    13 januari 2022
    Beverrat zegt waarneming
  5. Marja:
    14 januari 2022
    Dank je Marcel, dat dachten we al! Maar toch een gekke plek zo langs de zoute zee 🤔
  6. Marcel:
    14 januari 2022
    Hebben ze geen moeite mee, zout water, lees ik net