Costa del Sol

20 januari 2017 - Marbella, Spanje

We zoeken de zon

Het wordt tijd om wat warmer weer op te zoeken! Bij Elcampo op terras, voor een bakkie koffie en goede WiFi (was er niet op onze campingplek), verdere reisplannen gemaakt. Het wordt een tocht naar de Costa del Sol. We rijden langs Malaga en vervolgen de kustroute door Torremolinos en vele andere badplaatsen richting Marbella.

Overnachten op een P langs de zee

Eerder op onze reis stonden er diverse campers, op hele mooie (onofficiële) plaatsen langs de kust, om te overnachten met prachtig uitzicht over de zee. Dat wilden wij nu ook een keer doen! We kwamen echter tot de ontdekking dat aan de toeristische Costa del Sol geen plekje onbenut is gebleven om er een vakantieappartement of park te plaatsen en overal betaald parkeren, dus; geen ruimte voor vrijbuiters zoals wij!
Omdat er ook geen camping of camperplek in de buurt is (en het werd al donker), besluiten we (15 km voor Marbella, waar de flats langs de kustlijn iets lager waren) om een doodlopende weg in te rijden (gezien op Google maps). De weg eindigt op een P van vakantieappartementen, waar het zowaar nog 'vrij parkeren' is!  De P grenst aan een vrije toegang naar de boulevard (een houten loopbrug van bijna 6 km lang) en het strand.
We maken eerst even een wandeling over de boulevard (inmiddels donker) om de benen te strekken. We treffen langs het strand een restaurant waarvan de geuren ons naar binnen lokken en kiezen voor een heerlijke paëlla! We wisten het niet, maar we waren beland in een leuk badplaatsje genaamd Mijas.

Ontbijt op ons 'privéstrand'
De volgende morgen is het opnieuw heerlijk zonnig weer en start onze dag met 14 graden. We hebben op 50 meter afstand een McDonald's gezien, waar we een ontbijtje afhalen. Frank bedenkt dat we die best op het strand kunnen nuttigen, dus; de tafel gedekt op het gereserveerde stukje terras van de appartementen (zie foto). Diverse mensen die voorbij komen geven ons eenen verbazen zich er over dat nog nooit iemand eerder op dat idee was gekomen. Maar ja, daar heb ik Frank voor!

Na het ontbijt weer aan de wandel en op het terras van een strandtent, nog even een lekkere Café Americano gedronken. Dan vertrekken we weer langs de kust, richting Marbella. Enkele van onze kinderen zijn daar geweest, dus toch even kijken hoe dat plaatsje er in 't echt uitziet! Het is er opvallend druk voor deze tijd van het jaar (en ook gezellig!) en menig terras zit dan ook behoorlijk gevuld. In de loop van de middag, na een heerlijke lunch op het strand, vervolgen wij onze tocht langs de zee op zoek naar een slaapplaats. Liefst weer een zelfde plek, maar we stuiten alleen maar op grote vakantieparken met bewaking en slagboom. Bij de 4e poging, via een riviertje dat over de weg stroomt, lijkt de weg dood te lopen. We overleggen of we door het water kunen rijden, maar dan komt er een auto ons tegemoet die dwars door de rivier rijdt! Het water staat heel laag, zodat wij dat ook met onze auto kunnen en we komen gelukkig zonder kleerscheuren aan de overkant. Daar ligt een hobbelweggetje (asvalt met veel gaten) dat onder de hoofdweg richting strand loopt. Op een bord wordt verwezen naar bar 'Heaven', dus het moet er leuk zijn! Alsof we in een Landrover rijden vervolgen wij de weg richting 'Heaven' en zowaar, we hebben mazzel! We komen terecht bij een braak liggend stuk land langs de rivier, waar al 6 andere campers (Engelsen) geparkeerd staan. De beachclub 'Haeven' is helaas gesloten, dus we moeten voor ons eigen natje en droogje zorgen!  Aan het strand staat ook nog een grote open dubbeldekker uit Dorset, Engeland. In Engeland is dit plekje dus wel bekend, maar dat er zoveel Engelsen stonden, bleek toeval!

Plastic badkuipen

Daarna op pad naar de mondaine haven bij Marbella, Puerto Banús voor de koffie. Annelies had verteld dat hier veel rijke sjeiks aanleggen, maar wij hebben ze deze middag niet gezien Wél  behoorlijk grote boten (met 7 nullen) in de haven, maar helaas meest plastic 'badkuipen', die er niet uit zien! De mooie klassieke jachten waar ik (Marja) op had gehoopt, mis ik hier in het 'straatbeeld'!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade