Helaas , weer thuis!

17 februari 2017 - Enkhuizen, Nederland

Het was een prachtige reis!

Jammerdat het voorbij is, maar ook weer fijn om jullie allemaal weer te zien en te spreken. Twee maanden weg is best lang, maar het is ook weer snel voorbij! Veel Nederlanders die wij hebben ontmoet, waren 6 maanden op pad. Nou ja, op pad? Ondanks dat ze wél met een camper weg zijn, verblijven ze in Spanje meestal op maar één plaats, om te overwinteren! Wij hebben in ieder geval wél veel gezien en gedaan en kijken terug op een prachtige tijd met véél mooi, zonnig weer!

Het leukste, mooiste, het meest bijzonder?

Dat blijft moeilijk te zeggen, maar een aantal springt er wél uit:
De mooiste overnachtingsplekken die we zelf hebben gevonden (onofficiële dus) lagen aan het stuwmeer bij El Chorro, in de rivierbedding en op de P bij het strand van Mijas.
Meest indrukwekkend om te zien vonden wij Oradur-sur-Glane, de kloof van Ronda, de Kathedraal van Sevilla en de Caminito del Rey.
Één van de leukste gebeurtenissen was het oliebollen bakken (door Frank) op 31/12 op de camping in Spanje, waarbij de buren (waaronder Italianen) bij ons kwamen proeven, maar ook ons ontbijt op het strand!
De mooiste, gezelligste en leukste stad vonden wij Sevilla, hoewel Granada daar ook dicht bij in de buurt kwam.
Qua omgeving was de kust van Cabo de Gata, de bergroute van Marbella naar Ronda, het natuurgebied Doñana en de route door de Sierra Nevada (Alpujarras) zeer bijzonder.

Ontzettend veel rotondes

We hebben weinig tolwegen gereden (met name alleen op de terugweg), maar veel kleine binnendoor-weggetjes gekozen. Dus ook megaveel rotondes gereden, want daar zijn ze hier in Spanje dol op! Zelfs als er maar één afslag aanwezig is (rechtdoor dus) is er soms toch nog een rotonde!
Verder is Spanje een fijne vakantieland, met doorgaans vriendelijke mensen. Het is wel duidelijk dat er veel armoede heerst! Ook de meeste campings kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Sommigen hadden zo oud sanitair dat de douche weinig of alleen koud water gaf!
Verder kan je er heerlijk eten, maar lekker brood (naar onze maarstaven) was regelmatig moeilijk te vinden!

Broodbakmachine

We waren dan ook héél blij met onze 'broodbakmachine', de Omniapan (zie foto)! Het is een oven-pan die werkt op de kookplaat en die hebben wij regelmatig gebruikt om (vacuumverpakte) broodjes in te bakken. Erg makkelijk als er geen winkel in de buurt was!

Werken in Aruba

Op 27/2 verlaat Frank Nederland al weer om een maand in het ziekenhuis in Aruba te gaan werken. Daar was deze vakantie eigenlijk voor gepland, dus leuk (voor Frank, want Marja blijft in Nederland ) dat dit er toch nog van komt, al is het dan geen 4 maanden. Op het laatst werd hij daarvoor nog gevraagd en met zoveel overuren is het een mooie ervaring die je natuurlijk niet kunt laten lopen! Met dit laatste reisverslag sluiten wij deze bijzondere vakantie af en hopen jullie snel weer te zien!