Op Lynx-safari

8 februari 2017 - El Rocío, Spanje

Met gids door afgesloten gebied Doñana

Vanuit El Rocio zijn we met een grote terreinwagen en gids op safari geweest in het noordelijke, afgesloten deel, van Parque Nacional de Doñana. De route van ca 3,5 uur ging door de Coto del Rey (leefgebied zoogdieren) en de Marismas (moerassen).
Door de overdadige regenval in het najaar, staat er nu veel meer water in de moerassen, dan gewoonlijk en is het nu een paradijs voor de foeragerende vogels uit Noord Europa en Afrika. Keerzijde is, dat ze deze zomer veel last gaan krijgen van de muskieten.

Kraanvogels van dichtbij!

Het was een mooie tocht, waarbij we een grote diversiteit aan dieren hebben gespot, maar helaas niet de Lynx. Daarvoor was het ook te warm en de kans om die te spotten is groter in de paartijd (december-januari). Wél hebben we veel Dam- en Edelherten, wilde paarden, wilde koeien, konijnen, etc. gezien.
Ook de Spaanse Keizersarend die hier leeft heeft zich (helaas ) niet laten zien, maar we zagen wel veel andere vogelsoorten, waaronder: Verschillende soorten reigers (Ralreiger is erg mooi!, Kleine Zilverreiger, Zilverreiger, Koereiger,  Purperreiger) diverse steltlopers, Fuut, Meerkoet, veel eenden- en ganzensoorten, Kraanvogels (was bijzonder zo dichtbij!), Witte Ooievaars, Roodborsttapuit, Flamingo, Lepelaar, Zwarte Ibis, Rode Patrijs (erg mooi!), diverse roofvogels (Rode Wouw, Buizerd, Dwergarend, Bruine Kiekendief, Torenvalk), Houtduif, Grauwe Gors en verder wat we zijn vergeten op te schrijven Het was een boeiende en leerzame rit, mede ook door het enthousiasme van onze gids.