El Rocio, alles zand!

7 februari 2017 - El Rocío, Spanje

Zwarte Ibis op paar meter afstand

Na een korte rit komen we aan in El Rocio. Dit dorpje ligt in het natuurgebied Doñana, het grootste wildreservaat van Spanje en een van de belangrijkste moerasgebieden van de wereld. Voorheen het jachtgebied van de koninklijke familie, sinds 1969 officeel natuurgebied.
Het moerasgebied ligt al direkt naast de dorp en staat, na de vele regenval van eind vorig jaar, flink gevuld met water. Dat is bijzonder goed nieuws voor de vogels die daar in grote getale (Flamingo, Lepelaar, Zwarte Ibis, veel eendensoorten, steltlopers, etc) gespot kunnen worden! Ook in de omgeving van El Rocio kan je diverse wandelingen doen. Wij hebben bij La Rocina een natuurwandeling gedaan (Chorro de La Boca van 3,5 km). Hier zagen we heel veel Ooievaars, een aantal Zwarte Ibissen, maar ook de Purperkoet.

Beroemde bedevaartstoet

El Rocio zelf heeft 900 inwoners, maar veel huizen zijn een vakantieadres voor Spanjaarden of eigendom van de 131 broedergenootschappen, uit andere delen van Spanje. El Rocio is ook bekend van de beroemdste bedevaart van Spanje (Romeria) die rond Pinksteren plaats vindt. In die 5 dagen komen er 1 miljoen!! mensen naar El Rocio, met als eindbestemming de kerk.
Dit en de aardbeienteelt is de grootste inkomstenbron.

In El Rocio kan je NIET fietsen

El Rocio lijkt een beetje op een wildweststadje: Veel paarden in de straten en overal zand! Met de fiets heb je in El Rocio niets te zoeken. Er is geen bestrating te vinden, alle paden en wegen zijn van zand! Een paard is het beste vervoermiddel hier. In de straten staan overal hekken om paarden aan vast te zetten, die je dan ook regelmatig langs ziet lopen. Zelfs de bars hebben een verhoogde bartafel,  zodat de ruiter te paard ook een drankje kan doen! Opvallend is dat, ondanks de rustige tijd,  menig resto/ café gewoon open is. Dat is in vele andere kleine plaatsjes wel anders. Vanaf het terras in El Rocio hebben we een prachtig uitzicht over het moerasgebied, onderdeel van het natuurpark Doñana.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade