Muy grande!

6 februari 2017 - Sevilla, Spanje

File voor de Kathedraal!

Op een regenachtige dag in Sevilla (pas de 2e regendag in Spanje) dachten we even de Kathedraal te gaan bezoeken, maar er staat een lange rij voor de ingang! We besluiten (tip in de reisgids) naar de Iglesia del Salvador te gaan en kopen daar (zonder te wachten ) een kaartje voor beide kerken. De Kathedraal plannen we voor later en bezoeken nu eerst deze kleinere kerk. Del Salvador heeft een imposant interieur, maar door de overdaad vinden wij de inrichting eigenlijk toch ook weer lelijk! De regen houdt ons langer binnen, maar zodra het droog is zoeken we een gezellige kroeg op!

Muy grande (heel groot)!

De dag erna (op zondag) was de kathedraal gesloten omdat er een mis werd gehouden. We dachten nog wél de toren van de kathedraal te beklimmen, maar (na een lekkere borrel in de zon), waren we te laat. We besluiten om maandag toch nog een dagje extra in Sevilla te verblijven voor deze, en nog een aantal andere bezichtigingen. Als 1e (om zeker te zijn ) naar de kathedraal. Er staat opnieuw (een nog langere) megarij voor de kassa, maar gelukkig hebben wij al een toegangskaartje! Daarmee mogen wij al die mensen voorbij lopen en staan snel binnen!
Het gebouw is imponerend groot: De grootste gotische kerk van de wereld! Het is zo groot, dat Marja het binnenwerk onmogelijk goed op de foto kan zetten! En zoveel pracht en praal; Knap hoe ze dat in die tijd gebouwd hebben! Het beklimmen van de toren is ook de moeite waard. Bovenin worden we getrakteerd op prachtig uitzicht over de stad!
Voor de lunch naar een moderne foodmarket gegaan: Mercado Lonja del Barranco. Niet bedoeld om boodschappen te doen, maar waar je verschillende tapas kunt eten. Het is een oude vismarkt die is opgeknapt, niet zo groot en buiten wat rommelig (zoals vaak in Spanje), maar de diversiteit en het eten is goed.

Ietswat tegenvallend

Op de fiets (leuke route langs de rivier) naar het Expo '92 terrein. Er is daar weinig te beleven en het is duidelijk dat dit niet meer onderhouden wordt. De wijk Triana (zigeunerwijk), die er naast ligt, geeft niet echt het beeld van wat er in de boekjes staat. Wij vinden het sfeerloos, oud en treurig! Snel weer naar het centrum van Sevilla waar het altijd gezellig is!
Ook hebben we een bezoek gebracht (op de fiets, is prima te doen in Sevilla) aan de Metropol Parasol. Dit is een modern (houten) bouwwerk, in de vorm van grote paddestoelen die aan elkaar verbonden zijn. Er is bovenop een slingerende wandelgalerij met een bar en mooi uitzicht over de stad. Wij vonden dit grote, moderne en bijzondere object veel te dicht tussen de oude huizen (in een armoedige buurt) gepropt en de bar was sfeerloos! Dat had Valencia beter voor elkaar.
Ook hospital de los Venerables viel ons tegen. Behalve de bijbehorend kapel, was het gebouw zelf niet zo interessant, maar wel het verhaal er achter; het hospitaal is opgezet door een bekeerde slechterik, en barmhartigheid voert hier de boventoon. Het is nu een rustplaats voor priesters.