Bruisend Sevilla

3 februari 2017 - Sevilla, Spanje

Overnachten midden in de stad

De volgende dag rijden we naar een camperplek (een parkeerterrein) in Sevilla. Deze officiële camperplaats ligt in het centrum langs de rivier en is daarom een ideaal om de stad te bezoeken. Dat dachten tientallen andere camperaars ook, want we staan er niet alleen!

De mooiste bezichtigingen

Erg mooi is het Palacio de España met z'n plein, ooit aangelegd in 1929 vanwege de Iberico/Americano tentoonstelling. Alle districten van Spanje zijn er vertegenwoordigd d.m.v. afbeeldingen van historische gebeurtenissen op tegeltableaus. Het imposante gebouw ligt tevens in een mooi aangelegd park. Natuurlijk hebben we ook het Real Alcázar (met zijn prachtige tuinen) bezocht. Het lijkt erg veel op het Alhambra in Granada, maar wij vinden dit gebouw toch mooier (en beter bewaard gebleven)!

Sevilla is een bruisende stad

Tot onze verbazing zijn alle terrassen op zaterdag al heel vroeg bezet en heeft menig Spanjaard een flink glaasje op! De sfeer is vergelijkbaar met een zomerse zaterdagavond op het Leidseplein, of een Harddraverijdag in Enkhuizen. Wij kijken onze ogen uit, want het is die zaterdag een slechte (regenachtige) dag! Wat doen al die mensen dan buiten op straat?
Wij hadden al eerder ontdekt dat het elke avond erg gezellig is in deze stad! Tot 20:00 uur heb je het hele restaurant voor jezelf, maar daarna is menig terras, stampend vol! Wij hebben hier dan ook niet zelf gekookt, maar verschillende 'Cerveza- en vinobars' uitgeprobeerd. Heerlijke paëlla en tapas gegeten, met een goed glas Sangria of lekker plaatselijk biertje! In Sevilla kan je ook heel goedkoop (en lekker!) buiten de deur ontbijten, dus ook geen gezoek naar vers brood!

Stierenvechtersarena

Vaak hangen er stierenkoppen aan de wand in de restaurants. Na ons bezoek aan de stierenvechtersarena weten we dat deze stieren allemaal hebben gestreden in de arena. Men kan ze na de strijd kopen (de opgezette kop), compleet met een certificaat van wanneer, en door wie ze zijn bestreden. De stierenvechtarena Plaza del Toros, is trouwens een populaire bezichtiging! Bij ons 1e bezoek waren alle rondleidingen volgeboekt, maar gelukkig hadden we de 2e dag meer geluk! De rondleiding gaf uitleg over het spektakel, wat hier wekelijks op zondag plaatsvindt (tussen april en september). Bij elke strijd worden er 6 stieren (speciaal voor dit evenement gefokt) de arena in geleid. Het is een zeldzaamheid (is 3× gebeurd), dat de stier lopend de arena weer verlaat! Die stier krijgt dan alle luxe en een gelukkig leven! Onze gids, een dame met veel passie voor dit evenement, kon er leuk over vertellen. We hadden de indruk dat wij niet op bijval van haar hoefden te rekenen op de publieke opinie betreffende toenemende weerstand en het stoppen van dit fenomeen. Hoewel wij van dit dierenleed geen wedstrijd zouden willen bijwonen, is de historie wel indrukwekkend! Verder hebben we het bijbegorende museum en de arena zelf (leeg ) gezien.