Granada, de oude stad en het Alhambra

18 januari 2017 - Granada, Spanje

Super SUPER

Na de mooie route door de Sierra Nevada te hebben uitgereden rijden we door naar Granada. De camping ligt midden in de stad aan en drukke doorgaande weg, maar we hebben daar op de kampeerplek gelukkig geen last van. Aan de andere zijde van de weg ligt een enorme supermarkt, Elcampo, open van 9-22 en met maar liefst meer dan 50 kassa's! Er is van alles te koop. We halen daar elke dag, verse broodjes voor het ontbijt omdat de bakker aan de overzijde alleen keuze heeft in lengte en breedte van het stokbrood, maar alleen wit!

Fietsen op de busbaan

Volgens de (onaardige en niet erg meedenkende) receptionist van de camping, kunnen we absoluut NIET fietsend naar de oude stad omdat er alleen drukke autowegen zijn. Dan kent ie ons, Nederlanders nog niet! Wij zijn vindingrijk en hebben diverse recensies gelezen van Nederlanders die het ook al hebben gefietst. Dus stappen wij toch op de fiets, eerst een stukje over de stoep om vervolgens over kleinere (is natuurlijk wél wat om) binnendoor-weggetjes te gaan. Zoals elke oude stad, ook hier een wirwar van kleine straatjes met veel éénrichtingsverkeer! Deze kris-kras-route bleek niet ideaal; het koste ons uiteindelijk ruim 1 uur om minder dan 3 km af te leggen, maar we hebben wél veel gezien van Granada.
Op de terugweg hebben we onze GPS het werk laten doen en gewoon de kortste route gekozen, door het drukke verkeer. Inderdaad Granada heeft geen mooie fietsbare wegen, maar het was prima te doen! We rijden grotendeels over de busstrook en daar is het redelijk rustig. Nu bracht onze Garmin-GPS ons in 20 minuten terug naar de camping!

flamenco-show

We hebben een héle leuke wandeling gemaakt door de oude Moorse wijk (Albaicín) van Granada. We lopen in eerste instantie een wandelroute uit het boekje om de highlights niet te missen! De wijk is een doolhof van steile steegjes en trappetjes, maar verdwalen lukt hier niet. Als je terug wilt naar het startpunt langs de Rio Darro, hoef je alleen maar naar beneden te lopen! Vooral de grotwoningen (casas-cuevas) vinden wij bijzonder en we hebben er 1 van binnen bekeken (zie foto's). Deze woningen zijn gemaakt van aanwezige holen in de berg, waar alleen nog wel een voorgevel en vaak een stukje dak, tegen aan is gemetseld. Vroeger woonden hier zigeuners, maar tegenwoordig is het de buurt van de neo-hippies. Het is hier leuk om rond te dolen, met steeds mooier uitzicht op de Alhambra.
Eind van de middag belanden we toevallig in een flamenco-bar voor een warme kop chocola (het is koud in Granada, 4 graden). Spontaan hebben we voor de avond een flamenco-show geboekt, compleet met een 3-gangenmenu. Normaal niet ons genre, maar je moet het een keer meemaken (zie video). Het was een hele leuke avond met heerlijk eten! Daarna weer een sfeervolle (ook het Alhambra is sprookjesachtig verlicht), steile afdaling terug naar de fietsen.

Elcampo maar ook
Volgende dag, op tijd op voor een bezoek aan het Alhambra, want daar heb je een hele dag voor nodig. Helaas werkte Elcampo (de supermarkt voor de verse broodjes) daar niet aan mee, want die ging pas om 9 uur open!
De lange hele steile steigende weg naar het Alhambra hebben we maar gelopen (op verzoek van Marja, want Frank dacht het even te fietsen). Het is een groot en indrukwekkend gebouwencomplex, maar wij vonden behalve het mooie versierde Moorse paleis, Palacios Nazaries, vooral de vele mooie uitzichten op Granada, vanaf de hoge torens, imposant. Na de Moorse overheersing (tot 1492) werd de macht overgenomen door de katholieken en verdwenen de laatste Mooren (moslims) uit Spanje (iets om over na te denken in de huidige gespannen tijd!).
Terug op de camping wilden we in het restaurant wat eten, maar daar was het veel te koud! Dus naar Elcampo gelopen en in de pizzabar daar iets lekkers besteld. Toch TOP die winkel : In een warme omgeving, met WiFi, toch nog lekker gegeten!