Wintersport in Spanje

16 januari 2017 - Sierra Nevada, Spanje

Route door de Sierra Nevada

Een mooie route door het zuidelijke deel van de Sierra Nevada, de Alpujarras. De weg gaat niet superstijl, maar mooie bochtige wegen met veel schitterende vergezichten. Het is een bijzonder gebergte hier in Andalusië met veel leuke witte dorpjes.
De sneeuwtoppen (dezelfde die we zagen vanuit het park Oyasis) komen steeds dichterbij. Bij Laroles gaat het wél veel stijler naar boven en kronkelen we door een mooie bergpas, op weg naar Puerto de la Ragua op 2000 m hoogte.

Met de voeten in de sneeuw

Bij het dorp Laroles was het nog 16,5 graden Celcius, maar boven aangekomen bij Puerto de la Ragua is het nog maar 1 graad boven nul en staan we plotseling in de sneeuw. Enkele langlaufers komen hier voorbij. Brrrr, wij hebben de winterjas maar weer even aangetrokken!

bijna de spiegels er af gereden

Daarna terug naar Laroles om een plek voor de overnachting te zoeken. Vlak boven het dorp was (de enige) camping, maar daar bleek niemand aanwezig. Toen maar verder naar beneden gereden op zoek naar een geschikte plek. We rijden via de achterzijde het dorp binnen en dat was misschien ook niet een verstandige keuze De straat splitst zich plotseling en op onze weg staat een verboden in te rijden (éénrichtings-verkeer) bord. We moeten kiezen uit 3 kwaden: Of een héle krappe bocht steken naar rechts (over een weggetje waarvan we gelijk al zien dat het steeds smaller wordt!), of helemaal terug (achteruit rijden in het smalle straatje), of stiekem doorrijden tegen het verkeer in (en hopen dat we snel een andere richting in kunnen slaan). Voor onze veiligheid (en de auto ) voelen we ons verplicht een stukje "verboden in te rijden" te nemen!
De weg wordt echter steeds smaller en is op een gegeven moment nauwelijks breder dan de auto zelf! We moeten de spiegels inklappen om verder te kunnen rijden. De hoop op een ontsnapping via een zijweg kunnen we ook wel vergeten: De afslagen zien er nóg krapper uit en zijn ook behoorlijk stijl! Het is spannend wanneer zal de weg eindelijk eindigen? En nu ook maar hopen dat we geen tegenligger op ons pad vinden! De bewoners blijven vriendelijk en geven ons de ruimte (weer zo'n domme tourist, die via de verkeerde weg de stad is ingereden! ) En ja hoor, vlak voor het eind van de lange straat, staat een auto die de weg blokkeert ( of doen wij dat?) Gelukkig is de bestuurder zo vriendelijk (en kent de weg) om een stukje achteruit te rijden. Oef, dat was Mazzel!
We komen uit op een leuk klein pleintje, waar ook het gemeentehuis staat. Dit lijkt ons geen geschikte overnachtingsplek, maar onze prioriteit na deze spannende rit is eerst te zorgen voor de inwendige mens en we gaan op zoek naar een restaurantje (of supermarkt).

Storm!

We vinden allereerst een kleine supermarkt en krijgen daar ook een tip voor een restaurant. We kiezen voor uit eten, lekker makkelijk, want het is inmiddels al laat! Vlak bij de resto is een ruime P-plaats die een stukje hoger ligt met mooi uitzicht. Dat leek ons een ideale overnachtingsplek, dus Frank haalt de camper op. Terwijl wij een heerlijk hapje eten in de resto, steekt er een flinke wind op. Alles wat los staat op het terras verplaatst zich en ook de plek van de camper staat vol in de wind! De camper wiegt af en toe fors heen en weer en dat lijkt ons geen ontspannen nacht te worden! We besluiten om toch maar een beschutter plekje te zoeken. Verderop in het dorp had Frank al een parkeerplaats gezien die iets beschutter is gelegen. Het was niet ver weg en wat bleek, er stond nu ook al een andere camper geparkeerd. Wij zijn dus niet de enige 'wildcampeerders' in het dorp!

Lekker brood, blijft een probleem in Spanje

De volgende ochtend op zoek naar vers brood voor het ontbijt. De plaatselijke supermarkt verkoopt geen brood en de mensen in het dorp spreken alleen Spaans! Blijkt stukje verderop een piepklein winkeltje, achter een bruine deur, met een klein bordje 'Panaderia' er boven, de bakker te zijn. Je moet het maar weten! Helaas ook daar geen volkoren brood, dus maar wit stokbrood meegenomen. Om dit goed te maken nog wél wat lekkers gehaald voor bij de koffie!