Once Upon a Time ...

15 januari 2017 - Tabernas, Spanje

Slapen op de P heeft zo zijn voordeel!

Omdat er geen camping in de buurt was, slapen we (samen met nog 1 andere camper) op de parkeerplaats van het park Oasys, Mini-Hollywood in Tabernas. Wél luxe, zo vanuit ons bed (natuurlijk wel eerst even een lekker ontbijtje) rollen we zo het park in! Eigenlijk hadden we daarom verwacht als één van de eersten naar binnen te kunnen gaan, maar na een rustige nacht, arriveert om klokslag 10 uur een grote bus vol met kinderen. Wij volgen dus maar een half uurtje later. Gelukkig verspreid iedereen zich en is het uiteindelijk 'gezellig druk' in het wildwestdorp. Zomers schijnt het hier heel druk te zijn, maar wij hebben genoeg ruimte om alles op ons gemak te bekijken en mooie plaatjes te schieten!

Is er een woestijn in Spanje?

Tabernas ligt in een groot nationaalpark: Parque Natural Desierto de Tabernas. Deze omgeving doet zijn naam eer aan; het is een heus woestijngebied, met door de zon geblakerd land vol cactussen, veel zand, ruige rotsen en lege rivierbeddingen. Deze omgeving is niet voor niets door de grote filmmaatschappijen uitgekozen. De natuur is ondanks zijn kaalheid ook indrukwekkend!

Je verwacht elk moment John Wayne om de hoek te zien komen

In de straten hangt de sfeer van een heuse cowboyfilm. Er zijn hier dan ook veel filmopnames (veel cowboyfilms) gedaan, waaronder The Good the Bad and the Ugly, Once Upon a time in the West, maar ook voor Indiana Jones the last Crusade en nog veel meer!
Je waant je in de Wild-West door de typische gebouwen, de paard en wagens in de straten, en de kleding van de 'bewoners'. Die sfeer wordt nog versterkt door de westernscènes die door cowboys te paard worden nagespeeld. We krijgen een leuke show te zien, waarbij een outlaw wordt gearresteerd en gevangen gezet. Om het extra spannend te maken wordt die weer bevrijd uit het kantoor van de sheriff, maar uiteraard worden de boeven later alsnog opgepakt en opgehangen. Het gaat met veel vuistgeweld en pistoolschoten gepaard, maar het recht zegeviert uiteindelijk! Zie ook de video.

Show en wilde dieren zorgen voor een echte wildwestsfeer!

Een uurtje later geven de CanCan-danseressen een show in de Wild Rose Saloon en is er een papegaaienshow in het dierenreservaat (is ook onderdeel van het park).
Na een rondwandeling door de wildwest-straten, langs allerlei gebouwen (een bank, het gebouw van de doodgraver, een hotel, diverse shops als barbier, drankwinkel, enz) vervolgen we de route door de grote cactustuin en daarna door de grote dierentuin. Bijzonder om in deze woestijn en tussen de bergkloven veel verschillende dieren tegen te komen, zoals; leeuw, nijlpaard, neushoorn, diverse vogelsoorten, krokodil, dromedaris, maar ook een witte tijger, die in z'n eentje rondjes draalt. Helaas staat hier niet het welzijn van het dier voorop!

Ennio Morricone

Daarna natuurlijk nog heerlijk op een hoog gelegen terras, met mooi uitzicht, een drankje genomen. De dag is uiteindelijk al weer om en daarom besluiten we om nog maar een keer op de parkeerplaats te overnachten. Tevens alvast plannen gesmeed voor de komende dagen, onder het genot van een drankje en de mooie muziek van Ennio Morricone uit de filmklassieker 'Once Upon a Time in the West'!

1. Klaas Petter:
    23 januari 2017
    Dat gaat wel goed daar bij jullie! Marja sterkte met pootje!
  2. Marja:
    23 januari 2017
    Hihi, ja laat ons maar schuiven!
    Wat mijn pootje betreft gaat nu al stuk beter, alleen zware wandelingen (ongelijk terrein) kan ik niet doen
    Hier (nu in Ronda) doen we allemaal wandelpaden, maar we willen binnenkort de Caminito del Rey bewandelen en dan moet hij wél beter zijn!
    Hoe gaat het met jouw conditie? Ga je nog steeds vooruit?
  3. Elly buurvrouw:
    23 januari 2017
    Héé, MiniHollywood! daar zijn wij ook geweest met de kinderen. Was grappig ja.
  4. Marja:
    23 januari 2017
    Elly, jullie zijn ook overal geweest!
  5. Gerard:
    25 januari 2017
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's! Prachtig! Beterschap met je enkel! Veel plezier nog! Groetjes
  6. Marja:
    25 januari 2017
    Dank jullie wel! Het gaat al weer wat beter met mijn enkel, dus wij vermaken ons best!