Maanlandschap Cabo de Gata

14 januari 2017 - San José, Spanje

Dom ongelukje

12/1 Vanmorgen opnieuw lekker buiten ontbeten. Na de koffie zijn we op de fiets gestapt richting San José. Het gaat behoorlijk heuvel op en weer af. Heerlijk in de zon, met klein windje in de rug is dat geen straf, maar we moeten natuurlijk ook nog weer terug! De dorpjes in Spanje lijken wel uitgestorven, zo ook deze, maar we maken een lekkere wandeling langs de kust. Halverwege zwikt Marja door haar enkel en is het einde wandeling! Strompelend weer naar de fiets terug. Gelukkig ging het fietsen nog wel, maar op de flinke heuvels (zeg maar bergen!) was tegen de wind in veel kracht nodig en was een duwtje in de rug door Frank zeer welkom! In het eenvoudige restaurant naast de camperplaats lekker gegeten, al is een hele calamaris op het (grote!) bord (behalve wennen) ook véél te veel!

Frank leeft zich uit op de fiets!

13/1 Vrijdagmorgen weer prachtig weer, maar de wind is krachtig en wisselend; zo komt hij uit het oosten, en even later weer uit het westen. De enkel van Marja heeft rust nodig, dus zij maakt er een rust- en wasdag van. Intussen doet Frank even op de fiets boodschappen in het dorpje Ruescas, 7 km verderop. Nadat Frank wentelteefjes heeft gebakken van het oude brood (bij gebrek aan lekker brood in deze plaats , maar ook elders in Spanje is veelal alleen saai stokbrood te koop) stapt Frank weer op de fiets voor een langere tocht om de omgeving te verkennen.

Het ommetje werd onverwacht dubbel zo ver!

Frank gaat de route rijden tussen Cabo de Gata en San José (die wij eigenlijk samen hadden willen fietsen als Marja niet door haar enkel was gegaan), maar dan via een omweg. Volgens Google Maps en de GPS moet dat kunnen, dus hij vertrekt, goed voorbereid met fietskleding, helm en een bidon) op de fiets. Vanaf Cabo de Gata loopt een mooie weg langs het strand en vandaar een eind steil de berg op langs de zee. Een heftige klim over een weg vol gaten, maar wél een prachtig uitzicht op de zee, met zijn branding en het dorp erachter. Via de andere zijde naar beneden over een goed geasfalteerde weg, maar dan eindigt die plotseling bij een wandelgebied met onverharde wegen. Het is inmiddels laat en dus niet ver standig hier door te rijden. Ook is het onduidelijk of die weg wel uitkomt in San José. De zon begint al aardig te zakken richting de horizon, dus toch maar besloten om dezelfde route weer terug gaan. Eerst Marja even berichten dat ik na zonsondergang pas weer terug ben. In plaats van ongeveer 20 zijn er nu 52 kilometers (grotendeels door de bergen) afgelegd! Maar, bij het strand van Gabo de Gata wél een mooie tractatie van de zonsondergang aan de strakke horizon!

Onwaarschijnlijk mooie omgeving

Zaterdag weer samen op pad en dezelfde route gereden die Frank had gefietst, maar ditmaal met de auto. In de morgen was het nog zwaar bewolkt, maar 's middags komt het zonnetje weer lekker door.
Het blijkt dat het onverharde pad inderdaad alleen begaanbaar is voor wandelaars en fietsers, maar daar is de enkel van Marja nog niet aan toe. Dat bewaren we dus maar voor een volgende keer, maar de route met de auto was ook al onwaarschijnlijk mooi! Hoe kan een droge omgeving zo bijzonder zijn! Het is hier gemiddeld (over het héle jaar) 18 graden en er valt hier jaarlijks gemiddeld maar 200 mm (in Nederland meer dan 700 mm) neerslag! Het is daarmee het droogte gebied van Spanje en toch groeien er verschillende soorten planten!
In het natuurpark Cabo de Gata liggen hele mooie kliffen, baaien en stranden en het vulkanisch gesteente zorgt voor bijzondere vormen in het landschap. We zijn dan ook vaak uit de auto gestapt en dan werden er weer ruimschoots foto's gemaakt.

Volgende bijzondere bestemming

In de loop van de middag de route met de auto vervolgt naar Tabernas waar we morgen en bezoek zullen brengen aan park Oasys (Mini-Hollywood). We overnachting vlak voor de ingang op de P, waar ook nog een andere camper staat. Lekker makkelijk!