Bizarre locatie 1e Kerstdag!

25 december 2016 - Oradour-sur-Glane, Frankrijk

Op deze feestdag zijn we naar Oradour sur Glane (omg. Limoges) gereden, maar in dit voormalige dorp zal het nooit meer Kerst worden!

Op 10 juni 1944 is door een vergeldingsactie van de nazi's bijna het totale dorp, 642 mensen (man, vrouw en kinderen) uitgemoord en ziin alle huizen vernietigd. Er waren maar 6 overlevenden. Deze dorp-ruine is daarom tot herinneringsmonument verheven.

Wandelend door dit dorp kun je de waanzin niet begrijpen. Het is niet alleen bizar, maar ook een beetje beangstigend. Dit is namelijk niet alleen van vroegere tijden, maar gebeurt nu ook nog steeds! Kijk maar naar Syrië!

Op de camperplaats een paar honderd meter verderop, hebben we het in de camper toch maar gezellig gemaakt en geprobeerd om die trieste indrukken weer los te laten. We hadden gisteren kerstinkopen gedaan en starten nu met een lekker aperitiefje en kleine hapjes. Onze kerstmaaltijd, bestaat verder uit: Everzwijn, spruitjes, gekonfijte uien en heerlijke gebakken aardappeltjes in de schil. Het valt niet mee om dat allemaal op 2 pitjes klaar te maken. Vooral omdat het gas eigenlijk niet laag genoeg gezet kan worden, maar wij hebben toch heerlijk gegeten! Het lekkere nagerecht en de gezellige kerstverlichting die we hebben opgehangen (zie foto), maakt de kerstsfeer toch nog compleet!

De volgende dag ook nog de indrukwekkende begraafplaats bezocht, waar behalve hele oude graven, met name ook veelvuldig dezelfde overlijdensdatum van hele gezinnen voorkomt!

's Middags doorgereden naar het zuiden. Na het overnachten op opeenvolgende wild- en camper-plaatsen van de laatste dagen, zijn we hard op zoek naar een camping met een lekkere douche en WiFi. Dat valt niet mee, want in Frankrijk zijn bijna alle campings gesloten. Met moeite vinden we een camping op de route, voorbij Cahors richting Toulouse. Camping Le Bois Redon in Septfonds heeft Nederlandse beheerders en wij blijken de enige kampeerders . De WIFI, mooi zonnig weer voor een wandeling en de vaatwasser (ja, je leest het goed!), doen ons besluiten om hier wat langer te blijven! Eerste dag zelfs buiten geluncht in het heerlijke zonnetje. Vanwege het heldere weer dan wel weer koude nachten met nachtvorst, maar 's middags weer lekker gewandeld zonder jas! Voor Frank was het tevens een extra 'feestje': Hij mocht even een stukje in de oude Renault 4 van de beheerder rijden!

1. Liesbeth:
    31 december 2016
    Oeh! In Cahors weet ik een lekker fondu tentje....
  2. Marja:
    1 januari 2017
    Te laat! We zijn er al voorbij :(
  3. Son:
    2 januari 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal over Oradour sur Glane!
  4. Marja:
    4 januari 2017
    Ja hé :(
    Frank wilde het graag bezoeken, maar het is inderdaad nog veel indrukwekkender dan je denkt, als je er zelf geweest bent!