Indrukwekkend Parijs

22 december 2016 - Parijs, Frankrijk

Donderdag 22/12 onze mooie kerstwandeling afgemaakt langs Place de la Concorde, een groot plein (heel herkenbaar voor de Tour de France-liefhebbers ;) waar nu een mooi verlicht reuzenrad staat. Verder lopend over de indrukwekkend verlichte Champs Elysee waar een gigantische kerstmarkt wordt gehouden. Wél, 'kijken, kijken, maar niet kopen!' Hier loopt het geld vanzelf je portemonnee uit! :(

Daarna richting de andere oever van de Seine waar de Eiffeltoren, geel verlicht, ons 'aantrekt'. Wandelend langs het Palais de la Decouverte en over de Pont Alexandre III, komt hij steeds dichterbij. Helaas is de Eiffeltoren rondom volledig afgezet met hekken en patrouilleren zwaarbewapende militairen, zoals  op veel touristische locatie's. Het is niet anders, zeker na de heftigheid eerder in Parijs en laatst in Berlijn. Maar vlak er voor staand, blijft de Tour de Eiffel zeer imposant! Zeker nu 's avonds, als ook nog de feestknipperlichten (op het hele en halve uur) aan gaan .

De metro is een prettig vervoermiddel, alleen de eerste dagen verdwaalden wij onder de grond! ;) Als we als een mol ergens weer boven de grond waren gekomen, was onze bushalte zoek! Dat valt niet mee, om die dan op een gigantisch, onoverzichtelijk verkeersplein te vinden. Nu we de route met metro en bus hebben leren kennen zijn we uit de binnenstad weer vlot trrug op de camping.

Vrijdag 23/12 vertrek uit Parijs, voor een tussenstop bij het Chateau van Versailles. Het is een imposant paleis van o.a. koning Louis de XIV, die het vergrootte tot zijn huidige vorm. Héél groot en over de top qua inrichting, bewerking en het gebruik van marmer, goud en kristal. De tuin is in dit jaargetij kaal, maar vast ook indrukwekkend. Daar komen we nog eens voor terug in een 'groene periode', als ook de fonteinen in werking zijn.

De camping in de buurt is gesloten en er is geen camperplaats in de omgeving. We vinden een rustig plekje aan een doodlopende landweg in Romainvillle, een klein dorpje ten zuiden van Versailles. Eindelijk weer eens zelf gekookt, heerlijk Hollands: Zuurkool met spek!