De jaarwisseling

31 december 2016 - Blanes, Spanje

Waar gaan wij de jaarwisseling doorbrengen?

Dat was de vraag die wij ons stelden. Wij dachten: Een grote plaats waar het gezellig is!!! Misschien Barcelona? Frank heeft op Google maps een mooie route naar Spanje gevonden, maar we hebben niet goed ingeschat hoeveel tijd die mooie route binnendoor kost Dus komen we niet verder dan een camperplek vlak bij Perpignan (Zuid Frankrijk, vlak bij de Spaanse grens).

De volgende dag (30/12) verder gereden en neergestreken op een gezellige camping vlak boven Barcelona, in het touristendorp Blanes, aan de kust van de Costa Brava. De camping staat bijna vol (met voornamelijk campers) en de voertaal is Nederlands Men vroeg ons verbaasd of we niet meer hoefden te werken(??) Men vond ons nog niet oud genoeg Het zijn hier namelijk veelal gepensioneerde overwinteraars!
We vinden een mooi plekje achter op de camping, bij het strand, met uitzicht over de Middellandse zee. Na aankomst gelijk de stoeltjes naar buiten, biertje er bij, en genieten van het heerlijke warme zonnetje!
Blanes lijkt een levendige badplaats, maar het is duidelijk laagseizoen. De meeste resto's en bars zijn gesloten! Toch 's avonds heerlijke tapas gegeten in een simpel restaurantje voor weinig geld (totaal 32 euro, inclusief 4 drankjes).

Oudejaarsdag: Frank bakt oliebollen in Spanje! De buren komen daar van mee genieten en zorgen voor de borrel. Het is best vreemd: In de zon met een oliebol en ze zijn zowaar héél goed gelukt! Andere buren komen ook een oliebol halen en Frank krijgt complimenten! We bieden ook een Italiaans echtpaar een oliebol aan. Voor hun een onbekende lekkernij, maar zij genieten er ook van! Hoewel wij geen Italiaans beheersen, kwam er 'met handen en voeten' een leuk gesprek op gang.

De Spanjaarden doen niet aan de jaarwisseling, dus geen noodzaak om naar een grote stad te gaan! We blijven lekker op de camping en brengen de avond ouderwets gezellig met spelletjes door. Voor het eerst beleven wij een rustige jaarwisseling, zonder vuurwerk!