Gloeiwangen van de ☀️

16 januari 2022 - Bilbao, Spanje

Ca 600 traptreden naar beneden

Zondag 16/1 bezichtigen we de stad Bilbao en lopen vanaf de camperplaats via de vele trappen in ruim een half uur naar beneden. Ondanks de lage temperatuur (7 graden) drinken we de koffie buiten, in de zon. Tijdens de lunch is het pas echt genieten; de ☀️ voelt heerlijk warm en de jas kan uit!

Het Guggenheim Museum is iets té bijzonder

Het bouwwerk is bijzonder en lijkt op een varend schip, met glanzende titanium platen als vissenschubben. Het museum is wereldberoemd, maar moderne kunst kan mij (Marja) niet bekoren, maar Frank wilde graag binnen kijken. Onze conclusie: De collectie is té bijzonder om mooi te vinden!

Mooi oud, historische stadscentrum

We wandelen naar de wijk Casco Viejo, wat oude stad betekend. Deze historische wijk is een doolhof van smalle straatjes, rondom de oude oorspronkelijke stad 'Siete Calle' (7 Straten).

Verder gewandeld naar de basiliek van Begoña, een 16e eeuwse pelgrimskerk. Die staat op een heuvel achter de oude wijk en heeft een bijzondere klokkentoren uit 1922 met maar liefst 26 klokken. Hier hebben we ook een geocache gevonden.

Pintxos op monumentaal plein

‘S avonds wandelen we terug naar de Plaza Nueva een 200 jaar oud, monumentaal plein in Casco Viejo. Het is een mooi en ook heel gezellig plein, in neoklassieke stijl, met veel barretjes en eettentjes. Veel mensen zitten nog buiten (met jas aan), maar dat vinden wij nu toch te fris. De temperatuur daalt snel, dus wij eten onze pintxos liever binnen. Deze typisch Spaanse hapjes kosten weinig, maar smaken heerlijk!

De overige belangrijkste bezienswaardigheden hebben we ook allemaal bekeken, zoals Teatro Arriaga (het operahuis), de Mercado de la Ribera(overdekte versmarkt) en de 14e eeuwse Catedral de Santiago. Deze is in 1571 gerenoveerd na een flinke brand en ligt op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella.

De Mercado de la Ribera (1929) is de grootste overdekte versmarkt van Europa (10.000 m2 en drie verdiepingen). Helaas vandaag (op zondag) gesloten.

De terugreis naar de camper, later in de avond, hebben we comfortabel met de bus gedaan 😊