El Chorro en bergbeklimmers

29 januari 2017 - El Chorro, Spanje

Bergbeklimmers-sfeertje

Zondag onze weg vervolgd naar de camping Olivebranche in El Chorro. We zien de bergbeklimmers in de steile rotswanden hangen. Op de ietwat alternatieve camping staan zeer veel (kleine!) trekkerstentjes en lopen veel jonge bergbeklimmers (?) rond. We krijgen een vriendelijke rondleiding van de engelse beheerder en de enthousiaste kok wil ons al indelen voor het avondeten. Dat ziet er goed uit en niet duur, maar toch voelen we ons in deze cultuur niet helemaal thuis! Het is allemaal iets te huizelijk en een behoorlijke bende! In de gezamenlijke huiskamer liggen de honden op de banken en onze campeerplek is ook niet ideaal gelegen naast de parkeerplaats. We willen nog even verder kijken en krijgen wat tips van de beheerder om nog dichter bij de kloof te kunnen overnachten.

Opnieuw een 'wilde' kampeerplek

In El Chorro zien we een geschikte plek langs het stuwmeer, op wandelafstand van de ingang van de kloof. Het is een flink begroeid terrein, geen officiële kampeerplek, maar er staan meer campers. Het is redelijk vlak en het staat vol bomen waar we (met onze kleine auto) zigzaggend tussendoor rijden, helemaal naar achteren. Daar parkeren we direct aan het water, naast een ander klein busje. Allereerst de stoelen naar buiten en met een  gevoelstemperatuur van +20 graden (niet te geloven, bij maar 14,5 gr) en mooi uitzicht op de kloof, is het hier perfect!
Later in de middag lopen we naar de ingang (die tegenwoordig de uitgang blijkt te zijn) van de Caminito del Rey. Hij werd vandaag druk bezocht, gezien de vele deelnemers die we nog tegenkomen en eerder al bij de bushalte zagen staan. Wat we nu al van de kloof hebben zien, geeft hoge verwachtingen voor dinsdag (maandag gesloten) als wij hem gaan lopen!

Ontmoeting met de Spaanse Steenbok

Maandag, op advies van één van de 'medebewoners' van het terrein, een stuk van de GR7 gelopen richting Bobastro. Volgens het infobord is het een mountainbike route, maar ook te voet of te paard te doen, dus moet niet moeilijk zijn. Aangezien we de andere twee niet beschikbaar hebben, gaan wij te voet. Het is een steile klim en wij vragen ons af, hoe je bepaalde stukken op een mountainbike zou kunnen doen!? Onderweg staan we plots oog in oog met een groepje Spaanse Steenbokken. Die hebben in ieder geval geen problemen met de hoge steile rotsen en springen behendig van ons weg! Leuk, dat we die nu ook even hebben gezien!

Het is een zware wandeling

De top blijkt wel erg ver weg en deze zware wandeling is niet echt een goede voorbereiding voor morgen! Inmiddels is de middag ook bijna om. We zijn best al erg hoog, maar besluiten toch niet verder te klimmen. We denken nog wel een km te moeten klimmen en wij (Marja en haar enkel) willen weer fit zijn voor de Caminito morgen! Helaas, want we zijn best nieuwsgierig naar de situatie boven en de roofvogels die daar rondcirkelen. Volgens de buurman worden ze gevoerd met karkassen van runderen, die her en der liggen. We bewaren de top voor een andere keer en dalen weer af naar beneden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl