3 Koningen in Valencia

5 januari 2017 - Valencia, Spanje

Op de fiets naar Valencia
De volgende dag 5/1 op de fiets naar Valencia, grotendeels langs 80 km wegen zonder fietspad. Wat zijn wij verwend in Nederland! Gelukkig is het rustig qua verkeer en komen we na ruim een half uur fietsen, heelhuids aan bij een groep grote moderne, futuristische, gebouwen. Dit is de Ciudad de Las Arts y las Ciensas. Hier is het aquarium, een wetenschapsmuseum, een cultureelcentrum met operahuis en een bioscoop gevestigd. Ze staan aan het begin van het stadspark, dat gelegen is in de oude rivierbedding van de rivier, de Turia. Het park ligt in een halve maanvorm om de oude binnenstad van Valencia. Vanwege een enorme overstroming in 1957, waarbij meer dan 400 doden vielen, is de rivier omgeleid naar een locatie buiten de stad. De oude bedding is (na veel discussies) een stadspark geworden. Er waren ook plannen om er een snelweg in te leggen, maar dit is een veel fraaiere oplossing. Het park draagt namelijk grotendeels bij aan recreatie voorzieningen voor de mensen in de stad. Er zijn diverse voetbalvelden, een rugbyveld, een aantal fitnessplaatsen, een fietscross-baan voor veldrijders, een hardlooproute, speelvoorzieningen voor kinderen, ed. Daarnaast genoeg grasvelden en bankjes om te relaxen. Wij zijn er dwars doorheen gefiets en hebben daarna een mooie wandelroute gelopen over leuke pleinjes en langs diverse gebouwen in het oude centrum.

Een mooie oude stad

Vooral indrukwekkend zijn: Het Colloseum, het station (mooi tegelwerk binnen), het postkantoor, oude markthallen die zijn omgebouwd tot foodmarket en de La Lonja. Dit is een 15e eeuwse zijdebeurs, met imposante pilaren, opgetrokken in een spiraal-vorm. Ook het plafond heeft indrukwekkend snijwerk en de vloer is Escher-achtig.

Daar komen de 3 Koningen
Eind van de dag wordt het op straat steeds drukker. Er worden straten afgezet en er staan veel gereserveerde stoeltjes. Wat gaat hier gebeuren? Navraag leert, dat vanavond de optocht is vanwege de komst van de 3 Koningen. Dat is een groot feest in Spanje en vandaag is, met name voor de kinderen, een feestelijke optocht. Kinderen zijn dan ook massaal aanwezig, erg uitgelaten en houden allemaal een plastic zak klaar, om snoepjes op te vangen. Het lijkt op een carnaval optocht met gesponsorde praalwagens. Locale bedrijven, maar ook voetbalclubs als Llevante en Valencia doen mee en er wordt behalve snoep ook plastic ballen in het publiek gegooid. Helaas vissen veel kinderen in het publiek 'achter het net' en gaan met lege tassen weer naar huis, maar de volgende dag krijgen ze kadootjes. Het was leuk om een stukje van de optocht te zien. Lekker tapas gegeten in een cafe, die de kleine hapjes allemaal had uitgestald op de bar.

1. Hans en Guusta:
    14 januari 2017
    Hoi reizigers,
    Dank voor jullie reisverslag en foto's.
    Hier gaat de temperatuur de komende dagen onderuit, de schaatsprikkels komen bij velen al weer boven.Echter het lijkt niet zolang te gaan duren.
    Het WFG kent al meerder opname stops ivm de griep epidemie, echter dat zal ie op dit moment niet echt bezighouden. We wensen jullie nog veel reisplezier.

Guusta en Hans
  2. Marja:
    20 januari 2017
    Hoi vrinden,
    Ja, wij volgen een en ander via de digitale krant. Ook via de SEH-app zie ik regelmatig ziekmeldingen. Het heerst al wel een tijdje :)
    Wij gaan nu vanuit Granada richting Malaga. Komende week naar El Chorro om de Caminito del Rey te wandelen.
    Dank voor jullie reactie.
    Marja enFrank