Ronda afdalen in de kloof en een bijzondere cach

23 januari 2017 - Ronda, Spanje

Rolls Roys

Frank heeft zijn hart kunnnen ophalen in Puerto Banús, nee niet aan de boten , maar aan de mooie auto's! Waar de rijken der aarde hun boot hebben liggen, komen ook bijzondere auto's. Je kunt alleen met je auto de boulevard op als je een pasje hebt van de slagboom, dus weinig gewone auto's bij de haven, maar vooral Rolls Roys, Bentley, Porche, dikke BMW, Mercedes en Fisker, maar ook een Fiat 500 uit 1960. Gelukkig kunnen wij, de doorsnee vakantieganger, hier ook nog gewoon (meer dan dubbel zo dure ) koffie drinken!

Sneeuwpop

Na de koffie beginnen we aan de mooie bergroute naar Ronda. Onderweg ruig gebergte, met wederom prachtige vergezichten. De temperatuur zakt gestaag van 19 naar 8 graden. Het is druk op de bergpas en auto's staan overal langs de weg, op de meest onhandige plekken geparkeerd. Waarschijnlijk veel dagjesmensen met kinderen die afkomen op het beetje sneeuw (dat ze zo te zien niet gewend zijn) dat in de berm ligt.
Op de camping aangekomen staat een echte sneeuwpop☃ voor de receptie, als bewijs van de sneeuwval van een paar dagen terug! Gelukkig voor ons is het nu mooi zonnig weer en kunnen we in de luwte van de bus, lekker buiten zitten! Daar weet de sneeuwpop niet goed mee om te gaan maar wij genieten van de zon die warmer aanvoelt dan de auto aangeeft. Frank gaat nog even op de fiets de stad verkennen en komt met vele mooie indrukken 'thuis'.

120 meter in de diepte

De volgende dag op de fiets naar het oude stadsdeel van Ronda. Vanaf de camping hoef je geen trap te geven, je rolt zo naar de Ronda toe, maar terug naar huis gaat Marja 10x dood! Ronda is een mooie stad, met een bijzondere ligging, hoog op een zandstenen rotsplateau. De oude stad wordt in tweeën gedeeld door een diepe kloof van 90 tot 120 meter diep. De Puente Nuevo (nieuwe brug), gereed in 1790!, verbindt het oude Ronda met het nieuwere gedeelte uit de 17e eeuw. Vanaf de brug heb je een prachtig zicht in de diepe kloof. Er zijn ook mooie wandelingen in (en kort buiten) de stad, die een fantastisch uitzicht geven op de kloof, brug of op de stad hoog op de rotsen. Langs de stad is een mooie promenade aangelegd, waar je een geweldig uitzicht hebt op de omliggende, laag gelegen (diepste punt 120 m) omgeving. Met flinke bijdrage van het zonnetje worden er weer veel mooie foto's gemaakt! .
Res
Dag later een leuke wandeling gemaakt, langs de stad, waar we getracteerd werden op alle  bovengenoemde uitzichten. Op driekwart van de wandeling ontmoeten we een jonge student uit Sjanghai, die vroeg of hij het laatste stukje met ons mee mocht lopen. Van wandelen krijg je trek, maar na 14:00 zijn de meeste restaurants weer gesloten en gaan pas om 20.00 uren weer open. Dat zijn we in Nederland natuurlijk niet gewend, maar uiteindelijk om 18:30 toch een (toeristen)tentje gevonden, waar vooral veel Koreanen kwamen eten. Staat deze tent in hun reisgids?

Op zoek naar de 'schat'

In Ronda ook veel leuke cachewandelingen gedaan. De meest bijzondere 'schatten' lagen bij de kloof. De 1e was een soort fotopuzzle, die na voorbereiding thuis, ons de juiste coördinaten moest opleveren. Gelukkig hadden we goed gepuzzeld en werd hij op een mooie plek (in een grot verstopt) gevonden! De 2e was nog veel interessanter: Op zoek naar de juiste coördinaten daalden we in de kloof af, tot bij de rivierbedding onder de Puerto Nuevo. Onderweg, een prachtige wandeling over smalle vochtige paden en natuurlijk mooi zicht op de brug. We volgen de rivierbedding en komen aan op een plek waar de rivier de kloof helemaal vult met water. Goed voorbereid, trekt Frank de meegenomen waadschoenen aan, want de locatie van de schat ligt volgens de coördinaten aan de overzijde van de rivier! Het water staat gelukkig niet al te hoog en de stroming is rustig, dus Frank komt veilig bij de overzijde aan. Daar heeft hij nog wel een paar meter tegen de rotswand op moeten klimmen en ja hoor; hebbes!

Vrijdag is (de 1e in Spanje) een regenachtige dag, dus hebben we een rust- en wasdag ingelast en tevens gelegenheid om onze verdere avonturen te plannen.
N

1. Yvonne:
    2 februari 2017
    Ziet er weer super leuk uit!!:D
  2. Marja:
    4 februari 2017
    Dank je, er volgt nog veel meer!
    De tijd gaat snel: We moeten de laatste paar weken goed gebruiken :))