Wij hebben ons reisdoel behaald!

3 februari 2022 - Porto, Portugal

Voorbericht:

Het heeft een lange tijd geduurd voordat we dit nieuwe bericht konden posten. Verschillende mensen vroegen zich al af of wij nog leefden. De oorzaak is het gebrek aan WIFI in de bergen en zelfs een stabiele internetverbinding ontbreekt vaak! Deze tekst posten was wel gelukt, maar de vele foto’s niet. Zonder de foto’s wilde ik niet posten, want die zijn onontbeerlijk voor de juiste sfeer!

Koffiebankje aan zee

Na lichte nachtvorst is het vandaag (25/1) weer een prachtige dag geworden. Als we eind van de middag in Baiona aankomen, is de thermometer opgelopen naar 16 graden C. We stoppen op een camperplaats, even buiten de stad, mooi gelegen aan de zee. Het bankje voor een heerlijke bak koffie staat al klaar in de zon, met natuurlijk uitzicht op de zee. We hoeven alleen nog maar zelf even de koffie te zetten en dan……; genieten!

We komen van een koude kermis thuis!

26/1 We hebben heerlijk geslapen, bij het geluid van de branding. Het is een rustige camperplek, zeker ook omdat het lawaai van de golven het geluid van de kustweg achter ons overtreft! Langs de zee loopt een mooi fietspad naar het centrum van Baiona (7 minuten fietsen). De route is redelijk vlak, dus besluiten we (voor de eerste keer tijdens onze reis) om op de fiets naar de stad te gaan.

We gaan op zoek naar een terrasje in de zon, maar die is niet te vinden. Het enige geschikt terras is van de yachtclub en alléén toegankelijk voor de elite!☹️

Klimmen in de Maagd van de rots

Baiona valt ons tegen: Veel hoge appartementen en weinig sfeer! Een rondwandeling (ca 3 km) over de muren van een oud fort, Fortaleza de Monterreal, is leuk om te doen. Verder staat er een kunstwerk (soort Mariabeeld) van ca 15 meter hoog, boven in de berg; Virgen de la Roca. Daar is Frank even alleen naar toe gefietst (mij iets te stijl om leuk te vinden!) en is daar in geklommen (is de bedoeling). ‘Thuis’ aangekomen verdelen we de huishoudelijke taken: Frank zet koffie en ik (Marja) geef onze wandelschoenen een opknapbeurt!

Prachtig bedevaartsoord

We hebben er bijna 3 weken over gedaan, maar rijden vandaag (27/1) dan eindelijk, bij Moncao, Portugal in. Het is een mooie route naar de Serra da Peneda, een bergachtig gebied dat onderdeel is van nationaal park Peneda-Gerês. De natuur is hier prachtig en héél ‘groen’. Over de weg lopen wilde paarden en ook runderen van het ras Barrosã, met grote horens.

We rijden een schitterende route hoog in de bergen en maken een stop bij een bijzonder bedevaartsoord; Senhora da Peneda. Vanuit een lage deel in het dal gaat er een trap omhoog van 300 treden, langs 20 kapelletjes, naar de hoger gelegen kerk.

We krijgen een uur “extra”!

Om 16:00 uur komen we aan op een mooie natuurcamping in Entre Ambos-os-Rios, gelegen aan de rivier de Lima. We dachten dat het al 17:00 uur was, maar in Portugal is het een uur tijdsverschil (vroeger). We zetten onze auto op een natuurlijke plek met uitzicht op de rivier en genieten van het uur dat we extra hebben gekregen! We laten ons daarna ook nog verwennen met een lekkere Portugese maaltijd in het restaurant op de camping.

Vrijdag, wasdag

De temperatuur stijgt iedere dag een beetje en tikt vandaag (28/1) de 18 graden C aan. Een hele geschikte dag om de was te doen! We komen knijpers en waslijn te kort, dus alles hangt aan, en tegen elkaar. Toch droogt de was vliegensvlug in de zon.

In de middag een fietstochtje langs de rivier aan de overkant, echter met veel lange (én stijle) beklimmingen. Ondanks dat Frank mij helpt door mij naar boven te duwen, is het veel zwoegen! Ik (Marja) heb daar geen lol meer in en we keren terug naar de camping.

Oude Romeinse brug

Na een ochtend poetsen, beddengoed luchten en luieren vertrekken we 29/1 naar Braga. Onderweg maken we een tussenstop in Ponte de Lima. Het is er gezellig (redelijk druk op straat) en het is een mooi oud stadje, met als trekpleister de mooie Romeinse boogbrug.

Gedroogde vis: Een enorme kabeljauw

Boodschappen doen is normaal gesproken geen hobby van mij, maar in het buitenland vind ik dat best leuk. Je komt hier zoveel andere producten tegen, waaronder (in veel supermarkten te koop) enorme brokken (zie foto) bacalhau. Dit is gedroogde en gezouten kabeljauw, die 24 tot 72 uur (afhankelijk van de kwaliteit) in water moet worden gelegd. Alleen dan is het eetbaar, voor de liefhebber 😉, en zijn de harde platte lappen weer omgetoverd naar de dikke (oorspronkelijke) enorme vis.

Koffie met gebak kost geen drol!

30/1 De stadscamping in Braga is behoorlijk gedateerd. Bovendien heeft de wc hier geen wc-bril en is er ook geen wc-papier. Normaal zou er ook geen zeep zijn denk ik, maar dát is één voordeel van de corona-pandemie: Er is nu overal zeep voorhanden! We hebben deze camping gekozen voor het gemak: Ze ligt op 2 km loopafstand van de oude binnenstad!

In Braga starten we met een heerlijke kop koffie, én wat lekkers, op een terras. Die 2 koffie en 2 gebakjes kosten ons geen drol! We zijn maar 4,20 euro kwijt én dan krijgen we ook de ☀️ er nog gratis bij 😅

Opnieuw een prachtig oud stadje

Braga is één van de oudste stadjes van Portugal, met een mooi compact centrum. De bouw van de Sé, de kathedraal, begon in de 11de eeuw. Het is vandaag zondag, maar ondanks het mooie weer, niet erg druk in het centrum. Echter in de loop van de middag raken de terrasjes, aan de Praça de Republika (een groot plein met veel gazons en borders) behoorlijk vol! Vanaf dit plein kan je ook in de verte de Bom Jesus del Monte zien, hoog tegen een berg. Je ziet zelfs hier vandaan de gigantische trappen-partij!

Spontaan straatfeest

Op het plein ontstaat spontaan een feestje als een paar muziekanten beginnen te spelen. Op verschillende plekken gaan mensen dansen (zie korte video) en wordt het héél gezellig! Om half 6, als ook de temperatuur daalt, is het feest afgelopen en gaan de meeste mensen weer naar huis. Op zondagavond zijn weinig restaurantjes open, maar gelukkig vinden we een eenvoudig restaurantje, waar we een heerlijke Francesinha eten. Dat is een Portugees snackgerecht, bestaande uit een sandwich met veel vlees (evt ook extra worst) er tussen. Daarover veel gesmolten kaas, een gebakken ei en héél veel saus!

Indrukwekkend heiligdom

De volgende dag (31/1) rijden we naar de Bom Jesus do Monte, even buiten Braga. Dit heiligdom is voltooid in 1811 en is zowel bedevaartsoort, als bezienswaardigheid. Behalve een mooie kerk, bestaat het geheel uit een hele bijzondere trappartij (nog veel grootser dan de Senhora da Peneda), tegen de berg aan gebouwd. Langs de vele trappen (totaal ca 580 traptreden), staan veel fonteinen en kapellen met allerlei voorstellingen. Ook gaat er een oude (1882), hydraulische kabelspoorbaan naar boven. Van binnen is de kerk trouwens ook erg mooi en zijn wij beiden heel erg onder de indruk van dit heiligdom! Hier vandaan is een mooi uitzicht over Braga, maar vandaag is het zicht helaas niet helder.

Proosten op een mooie reis!

Op 1/2 bezoeken we Guimarães, de stad waaruit Portugal geboren is, zeggen ze. Vanaf onze camperplaats kunnen we het robuuste 10e eeuws kasteel, Castelo de Guimarães, zien. We maken een leuke wandeling door de stad, door smalle steegjes én over gezellige pleinen met terrassen! Op het mooie plein Largo da Oliveira genieten we aan het eind van de middag van een pilsje en een Sangria; proost!

Een prachtige zonsondergang

Woensdag 2/2 rijden we naar Porto en vinden een camping in Vila Nova de Gaia (ligt tegenover Porto, aan de andere kant van de Douro). Het klinkt decadent, maar we worden nog steeds verwend met volle zon en vandaag zelfs 20 graden! Onze camping ligt langs de boulevard, aan zee. We gaan even pootje baaien en drinken koffie op het strand, totdat de zon zakt en het fris wordt. Terwijl ik bel met Liesbeth, wordt Frank getrakteerd op een prachtige zonsondergang!

Op de fiets naar Porto

3/2 Het is vandaag wisselend bewolkt, maar verder prima weer! Porto is een boeiende stad met een historisch centrum dat op de werelderfgoed lijst van UNESCO staat. Ondanks dat we de stad al eens eerder hebben bezocht, gaan we er graag opnieuw heen, maar nu op de fiets! Onze camping ligt op minder dan 10 km fietsafstand van het oude centrum van Porto. De tocht is bijna vlak en dus ook voor Marja prima te doen!☺️

Duiventerreur

We parkeren voor de brug de Ponte Dom Luis I, en gaan daarna lopend verder. We slenteren (en klimmen!) door de arbeiderswijk Ribeira, door een wirwar van smalle kronkelige straatjes, arcades en andere verstopte doorgangetjes. Soms loopt het dood bij een voordeur, maar vaak kom je verrassend (soms onder een huis door) uit in een ander straatje!

Daarna wandelen we naar de Sé (de kathedraal), waar ook een prachtig uitzicht is over de stad en de Douro, richting Vila Nova de Gaia. Daarna naar São Bento, het oude treinstation, waar in de hal de wanden zijn bekleed met prachtige azulejos (tegeltjes) in allerlei voorstellingen. Bij een padaria (bakkerij) strijken we neer op een terras voor koffie met Portugese lekkernij 😋 Er is nog maar 1 tafel vrij, maar die zit vol met duiven! Wegjagen heeft geen zin, zodat Frank de bordjes van onze voorganger van tafel haalt om naar binnen te brengen. Ondertussen probeer ik opnieuw de duiven te verjagen, maar dat is onbegonnen werk! Ze blijven hardnekkig op tafel springen om ook alle kruimels nog op te eten. We besluiten dan toch maar binnen te gaan zitten; De duiven hebben het van ons gewonnen!

Magische boekhandel

Ik wil graag weer een bezoek brengen aan Livraria Lello, die tijdens ons eerdere bezoek aan Porto een grote indruk heeft gemaakt. Toen konden we (gratis) naar binnen lopen, maar mocht je geen foto’s maken. Nu wordt er 5 euro entree gevraagd, omdat er inmiddels duizenden bezoekers per dag op afkomen.

Deze boekhandel uit 1906 is misschien wel de mooiste van de wereld. De gotische buitenzijde lijkt meer op een kerk en binnen is het gebouw heel fraai bewerkt met hout en gekleurd glas, in de stijl art nouveau. Indrukwekkend is de prachtige trappartij naar de 2e verdieping, die in mooie rondingen naar boven slingert. JK Rowling heeft hier haar inspiratie opgedaan voor de Harry Potter boeken.

Het doel van de reis is behaald!

Vandaag (4/2) is het, voor het eerst sinds weken, bewolkt en hebben we (tot onze verbazing) zelfs een beetje regen. We bezoeken een porthuis in Vila Nova de Gaia, zoals thuis (in Enkhuizen) al was gepland. Oei, vergeten te kijken wat de openingstijden zijn! 🤔 We zijn nog maar net voor sluitingstijd bij de winkel van Ferreira. We kopen een paar heerlijke flessen port en 2 nieuwe portglazen. Hiermee is onze reis nu al geslaagd! 😅

1. Gerard:
    8 februari 2022
    We vonden het idd al lang duren om wat van jullie te vernemen, maar jullie verslag en zeker ook de mooie foto’s maakt veel goed.
    Een mooie reis maken jullie. Geniet er nog lekker van.
  2. Marja:
    9 februari 2022
    Sorry dat we ook jullie in onzekerheid hebben gehouden 😅
  3. Ellen:
    8 februari 2022
    Fijn weer wat te ‘horen’ ! Had ook al zitten scrollen in mijn mailbox of ik niet iets gemisr had!

Mooie reis!
  4. Marja:
    9 februari 2022
    Sorry, dat we jullie in onzekerheid hebben gebracht 😜😅
  5. Truus:
    9 februari 2022
    Geweldige foto’s en weer heel wat gezonde belevenissen.
  6. Marja:
    11 februari 2022
    Dank je, er volgen er nog veel meer! 😉